What's new... Periodisk fasta!

Periodisk fasta är det som står på schemat! :) Då jag nu inte vill gå ner så mycket mer i vikt men endå vill minska underhudsfettet tycker jag detta verkar väldigt effektivt! Första gången jag stötte på detta och blev sugen på att testa var när jag var inne och kollade på Petra Tungården blogg, och hon hade tesat en variant av detta. http://petra.metromode.se/2012/01/18/kostschema/

På fitnessguru.se kan man läsa i en artikel av Fredrik Nimander om just periodisk fasta
http://fitnessguru.se/periodisk-fasta 

Viktnedgång

"De gamla metoderna säger att i och med att du har ett kaloriunderskott och dessutom äter hela tiden, så inte bara tappar du fett utan du håller metabolismen uppe hela tiden och har därför en högre förbränning. Detta stämmer inte och har motbevisats i flera studier kring måltidsfrekvens.

 

Måltidsfrekvens har alltså ingen påverkan på viktnedgång, endast kalori underskottet. Fråga återstår då, hur mycket påverkar intermittent fasta den dagliga naturliga förbränningen?

Det många inbillar sig är att kroppen ställer in sig på svält efter ett par timmars fasta och därför sänker metabolismen. Detta stämmer inte. Forskning har visat att man inte kan se någon påverkan på metabolismen förrän efter 60 timmar.

Med periodisk fast bearbetar du näring under en längre period än du stoppar i dig den. Bara detta faktum är ett intuitivt logiskt argument för att den totala förbränningen borde bli högre. Jag nöjer mig självklart inte med min egen intuition (även om jag kanske borde för att spara tid) så jag sökte upp och fann en artikel* som stödjer detta.

Det fungerar så att när det är slut på glukos i levern så går kroppen in i ketos och börjar bryta ner kroppens fettceller för att skapa nytt glukos. Denna process förhindras av höga insulinnivåer. Under dagen om vi äter mycket och framförallt det som äter med hög frekvens släpper sällan ner insulinnivåerna på så låga nivåer att man upplever full ketos. Om man däremot fastar eller äter LCHF kost får man än betydligt större mängd ketos per dygn tack vare att man håller insulinnivåerna och blodsockret nere. Allt detta sker så länge kroppen inte kan bryta ner kolhydrater till bränsle. Den använder då fettreserverna istället.

Alltså stimulerar en 16 timmars fasta per dygn ketos till fullo och kroppen använder det lagrade fettet som bränsle. Och du bränner därmed inte bara dagens mat utan även det lagrade fettet. Samma sak gäller vid träning. Det variera med olika träningsformer men ungefär hälften av kalorierna du förbränner tas från näringen och hälften förbränns från kroppens fettlager.

Vi har nu konstaterat att proteinsyntesen är oförändrad gentemot en 3-timmars diet men att förbränningen av lagrat fett stimuleras till högre grad. Detta borde därför räcka som bevis för effektiviteten med periodisk fasta men vi ska självklart titta på andra hälsofördelar också.

 

Hälsa

Att var tredje vaken timma stoppa i sig något är absolut inte naturligt, det säger sig självt. Det betyder att alla organ får jobba dygnet runt och att blodsockret aldrig riktigt får lägga sig. Vi får därför en konstant påfrestning på kroppens organ, hjärta och kärl. Om man återigen reflekterar på vart vi kommer ifrån och vad vi är byggda för så är det mer troligt med 1-2 mål mat om dagen än något annat.

Det finns många studier som bevisar dessa effekter. Flest studier har gjorts på djur men det visar på en definitiv förbättring av hälsa och ökade livslängder. Eftersom att vi i grund och botten fungerar likadant så borde dessa effekter vara liknande hos människan.

 

Det finns dock ett par studier på människor. Eftersom att man inte har kunnat göra långtidsstudier kan man inte bevisa att det förlänger livet på folk men under den period då man tvingade en kontrollgrupp att leva vanligt och en annan grupp att leva på intermittent fasta så såg man under testperioden att kontrollgruppen hade mer än dubbelt så många läkarbesök.

Framförallt tror man att människor som lever med periodisk fasta löper mycket mindre risk för hjärnsjukdomar vid hög ålder så som Alzheimers.

Detta förstår man också själv om man har godtagit att socker, förhöjt blodsocker och att insulin är bovarna till många av de moderna västerländska sjukdomarna.  Oavsett vad man äter så kommer kroppen leva den största delen av dagen med lågt blodsocker och låga insulinnivåer om man utövar periodisk fasta och det ger om inte annat kroppen an chans att återhämta sig och återställa balanserna i kroppen efter alla potentiella onyttigheter som man har stoppat i sig.

 

Hur fungerar det i praktiken

Det finns många olika typer av intermittent fasta, allt från att äta bara varannan dag till att äta mycket ena dagen för att äta lite nästa. Det flesta av dessa är opraktiska oavsett hur goda fördelarna än kan vara. Dessutom fungerar inte många då det finns krav på hur ofta och hur mycket protein får i oss.

 

Den metod jag själv fastnade för är erkänd av många. Den går ut på att man äter under 8 timmar och fastar 16 timmar. Man kan sedan lägga dessa timmar hur man vill och beroende på sin egen vardag men jag la upp det så att jag åt mellan 12-20. Detta innebar att jag åt första målet vid lunch och sista måltiden inklusive en proteindrink vid 20:00.

Sen kommer det fina/ofina i kråksången beroende på hur man ser på det.

Poängen för min egen del var att tappa vikt utan ansträngning. Jag åt därför vad jag ville och hur mycket jag ville under dessa 8 timmar. Ofta blev det motsvarande två hela måltider och ett mellanmål eftersom att det dels kan vara svårt att få tid till en riktig måltid vid fyra tiden men också för att man inte alltid var hungrig då.

Min metod funkade och jag blev sakta men säkert mer deffad. Det fanns dock en stor nackdel. Och det är blodsockernivåerna. Om man äter en lunch med mycket kolhydrater efter 16 timmars fasta och käkar en muffins eller en chokladboll på det så kommer det inte sluta väl. Någon timme eller två efter lunch fick jag en kraftig blodsockersänka och i stort sätt däckade och blev ofantligt trött.

Min rekommendation är därför att vara försiktigt med kolhydraterna vid första måltiden och ännu mer så att försöka kombinera periodisk fasta med LCHF.

Att kombinera periodisk fasta med LCHF ger oerhört många hälsofördelar och du kommer gå ner i vikt snabbt utan att behöva vara hungrig. Självklart kan du bli lite hungrig innan lunch men man vänjer sig. Jag drack dessutom en Celsius eller kaffe på morgonen. Det är nämligen så att drycker som inte påverkar blodsockret är tillåtna under fastan eftersom att dessa inte tar dig ur ketosen.

Jag rekommenderar denna metod för dig som har hungern som din värsta fiende då du endast behöver kämpa mot den på morgonen ett par timmar. Alla andra dieter (så vitt jag vet) innebär viss hunger mellan måltiderna. Detta är naturligt eftersom att kroppen vill ha mer, det vill den alltid även om den inte är byggd för det.

Slutsats

Det skadar inte att prova. Fastan behöver inte vara exakt 16 timmar alla dagar utan använd sunt förnuft. Ska du till exempel träna på morgonen så är det definitivt ok med en pre workout innan och protein efter.

 

Periodisk fast är inte bara fördelaktigt jämfört med andra dieter utan även betydligt billigare och mer lätthanterligt."

Lycka till!

/Fredrik Nimander


Vill du läsa på ännu mer om detta rekommenderar jag den här sidan http://styrketraningsprogram.weebly.com/periodisk-fasta.html

Där kan du bland annat läsa detta:

Tips och förslag inför periodisk fasta

·         Inga kalorier under fastan, men däremot kaffe, kalorifria drycker, Celsius och sockerfria tuggummin är okej så länge det inte påverkar blodsockernivån. Några droppar mjölk i kaffet kommer inte att döda dig heller men håll det till ett minimum för bästa resultat.

·         Ät som mest efter träningen oavsett om det är en, två eller tre måltider.

·         Försök att hålla samma mönster varje dag eftersom det blir lättare i längden

·         Essentiella aminosyror är att föredra före träningen men om du absolut inte vill så se till att få i dig en proteindrink åtminstone.

·         Kan vara bra att ta extra multivitamin, omega 3, vitamin D, kalcium, zink och andra vitamintillskott även om det inte är absolut nödvändigt.

·         Gör saker under fastan, utnyttja att du slipper stå och laga mat hela tiden och äta, du har massor med tid över.

·         Använd den struktur som passar ditt liv bäst och om du skulle tumma på gränserna nån gång så är det inte hela världen, gör det inte till en vana bara.

·         Hur ofta du ska äta under ätperioden är valfritt, men kom ihåg att det fortfarande krävs ett kalorieunderskott totalt under dagen om viktnedgång är målet

·         Kombinera gärna med LCHF

·        Fortsätt med ätardagar för att boosta förbränningen/leptinnivåerna om du vill, det behöver man inte sluta med vad jag förstått samt att det är bra att göra det emellanåt


Hoppas det inte blev allt för mycket text nu! :) Men jag tycker detta är så intressant att jag vill dela med mig allt det jag läst för er! Kommer göras en liten utvärdering på söndag för att se hur bra detta lyckas, wish me luck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0