My way

Jag har testat detta i en vecka nu och har redan märkt stor skillnad. Vikten har börjat röra sig neråt och min mage är inte det minska uppblåst, den ser faktiskt lika dan ut på kvällen som på morgonen ;). För att minska i vikt försöker jag hålla mig till max 20 g kolhydrater per dag (tror Kostdoktorn rekommenderar 30 g). Att räkna vad man får i sig kanske tycks svårt till en början men med lite knep går det lätt!

Kolla om innehållsförteckningen på det du äter, det ska max innehålla 5 g kolhydrater per 100 gr (detta brukar stå ganska tydligt utmärkt).

En regel man kan hålla sig till om man har svårt för att gå ner är är 80/80/20. 80 g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater.

Jag använder mig av appen SHAPE UPP, som egentligen är en kaloriräknarapp. Som ska hålla reda på antalet kalorier för att du ska gå ner i vikt. Det jag använder den till är att den även anger Protein-, Fett- och Kolhydratmängen i det livsmedel du äter.

Som de flesta var jag frukansvärt rädd för att äta så mycket fett. Ostar, bacon och grädde. Men när du använder du väl börjar undersöka kolhydratmängen i dessa, kommer du bli förvånad över hur lite det faktiskt är.

När det kommer till träning kommer jag köra kondition som innan. Grejen med LCHF är att du inte behöver motionera i mängder för att gå ner i vikt. Självklart är detta endå viktigt för din allmäna hälsan. Det jag kommer koncentrera mig på mer nu än innan är lite tyngre styrketräning för att forma den kropp jag vill ha.


Min startvikt för cirka ett halvårsen var 66 kr och ett midjemått på 90 cm (mätt runt naveln). Då började jag äta kalori- och fettsnålt för jag trodde detta var det enda effektiva sättet för att gå ner i vikt. Jag var trött nästan hela tiden, hade inte mycket energi till träning och vars tändigt hungrig. Detta gjorde ju att det var lättare att fuska och inte hålla sig till dieten för vem vill äta så i längden??

När jag började med LCHF vägde jag 64.4 kr och hade ett midjemått på 87 cm.

Redan fyra dagar senare är min vikt nu nere på 62.9 kg och midjemåttet på 85 cm.

Jag vill iallafall komma ner till 60 kg och ha ett midjemått på 80 cm, om detta kommer funka är bara att se. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0