Brunch, lchf style!

Idag skulle vi ge på oss att göra brunch! Som Sofia sa, alla brunchar ju! Jag lyckades till och med övertala dem att göra den i lchf!
De bröd jag hitills har gett mig på att baka är oopsies och sesambröd, och jag e inte så kräsen med dessa var inte goda. Allt smakar omelett, inte så gott om man äter ägg varje morgon till frukost. Ska jag överhuvudtaget äta bröd måste jag hitta ett recept som är gott! Det, pizza, pasta och gratäng, lyckas jag hitta lyckade ersättare för dessa är jag nöjd. 
 
                                                                                



Pannkakorna och Sconesen som vi lagade blev faktiskt supergoda och över förväntan! Smakade precis som vanligt! Mums!

Recept Scones:

Ingredienser:
2,5 dl pofiber
2 tsk bakpulver
1 krm malen kardemumma
1/2 msk fiberhusk
salt efter smak
4 ägg
1 dl grädde
1/2 dl créme fraiche

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ihop ägg, grädde och créme fraiche.Blanda ihop de torra ingredienserna i en annan skål.
Rör i äggsmeten. Låt svälla i en kvart.

Klicka ut runda bullar på en bakplåt, fixa till kanterna lite. Själv rullade jag typ bollar med blötta händer för att behålla dom lite runda.
Baka i mitten av ugnen till de blivit gyllene, skulle säga ca 20 minuter. Du får ut 6 stycken härliga frallor/scones på satsen. http://blogg.alltforforaldrar.se/niiinis/



Lchf pannkaka:

2 ägg
2 deciliter vispgrädde
2 deciliter mjölk
2 matskedar fiberhusk
En nypa salt

Vispa ägg, vispgrädde och mjölk. Vispa därefter ned fiberhusk och salt och låt smeten stå en stund och svälla.

Stek pannkakorna på medelhög värme i rikligt med smör och vänd när pannkakan är helt torr på ytan. Ju längre smeten får stå och svälla desto tjockare blir den och den kan då bli lite svår att få ut i pannan - det brukar gå att få ut smeten i pannan om man skakar den stund.  Detta recept ger ca 6 - 8 pannkakor.

Alla "specialingredienser" hittade jag på Maxi! Pizza ska testas på senare ikväll ;)



Kommentarer
Postat av: Helena

Nu har jag hittat din sida finaste emelie!!

Vi får köra LCHF-lunch någon dag,, många gillar ju maten riktigt mycket! spännande o följa dig här. Pussss söto

2012-01-09 @ 13:05:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0